یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

توسط دانشگاه اينديانا؛

موتور جستجوي اخبار جعلي هم از راه رسيد

موتور جستجو

شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶:۰۰


همزمان با گسترش انتشار اخبار جعلي در اينترنت که منجر به فريب افکار عمومي مي شود، موتور جستجويي موسوم به hoaxy راه اندازي شده که مي تواند اين موضوع را به کاربر اطلاع دهد.

وايمکس نيوز- موتور جستجوي ياد شده همچنين سير انتشار و گسترش اخبار جعلي و قلابي را در فضاي مجازي به کاربر نشان مي دهد.

کاربران براي استفاده از نسخه بتاي اين موتور جستجوي اينترنتي مي توانند به آدرس http://hoaxy.iuni.iu.edu/ مراجعه کنند. اين موتور جستجو که فعاليت خود را از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز کرده توسط مرکز شبکه هاي پيچيده در دانشگاه اينديانا راه اندازي شده و مي تواند اخبار 132 سايت مشهور را که معمولا اخبار جعلي توليد مي کنند فهرست کند و به کاربران امکان دهد تا ببينند چگونه لينک دادن به اخبار جعلي ياد شده منجر به گسترش آنها در شبکه هاي اجتماعي مي شود.

در ماه هاي اخير حجم بالايي از اخبار جعلي و دروغين در اينترنت و به خصوص در شبکه هاي اجتماعي مانند فيس بوک منتشر شده اند و هيلاري کلينتون نامزد ناکام انتخابات رياست جمهوري امريکا معتقد است علت شکست وي در انتخابات رياست جمهوري اين کشور انتشار وسيع همين اخبار دروغين بر ضد وي بوده است.

اين امر منجر به فشارهاي گسترده به مديران فيس بوک شده و آنها روشي براي علامت زدن اين نوع اخبار جعلي توسط کاربران ابداع کرده اند.

هر کاربر بعد از جستجو در سايت هوکسي مي تواند فهرستي از اخبار دروغين مرتبط به کليدواژه اي که جستجو کرده را مشاهده کند. يکي از تاثيرگذارترين اخبار دروغين منتشر شده در مورد هيلاري کلينتون در اينترنت که به شدت به وي ضربه زد، ادعاي همکاري وي با يک گروه فعال در زمينه سواستفاده اخلاقي از کودکان در واشنگتن بوده است.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو